Kualiti HSJ
- Artikel HSJ
- Hits: 2145
UNIT KUALITI HOSPITAL SEBERANG JAYA
Pengenalan
Unit Sekretariat Kualiti mula ditubuhkan pada tahun 1996 untuk menyelaras perlaksanaan aktiviti-aktiviti kualiti di Hospital Seberang Jaya. Pengurus dan anggota-anggota sekretariat Unit Kualiti bertanggungjawab merancang, mengurus, menilai dan melaksanakan aktiviti-aktiviti kualiti di Hospital Seberang jaya. Data-data berkaitan diteliti dan maklumbalas diberikan ke Jabatan Kesihatan Negeri Pulau Pinang dan Kementerian Kesihatan Malaysia. Di peringkat hospital satu jawatankuasa pemandu kualiti dibentuk terdiri dari penyelaras-penyelaras untuk memudahkan tugas-tugas perlaksanaan program peningkatan kualiti di peringkat hospital.
Lokasi unit kualiti ialah di tingkat 1, bersebelahan dengan perpustakaan salah satu unit dibawah Jabatan Pengurusan. Unit ini diketuai oleh seorang Pegawai Perubatan dan dibantu oleh seorang jururawat terlatih U32. Fungsi unit kualiti ialah menyelaraskan 21 aktiviti kualiti.
OBJEKTIF
1. Meningkatkan kualiti perkhidmatan penjagaan pesakit terutama sekali keselamatan pesakit.
2. Meningkatkan aktiviti kualiti di Hospital Seberang Jaya dan meneliti kelebihan dan kekurangan aktiviti.
3. Mengenalpasti dan mengujudkan langkah-langkah penambahbaikan aktiviti kualiti dan juga program jaminan kualiti (Quality Assurance) di peringkat hospital.
Perkhidmatan
Perkhidmatan yang disediakan:
Fungsi Unit Kualiti adalah menyelaraskan 31 aktiviti peningkatan kualiti :-
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |