Unit Teknologi Maklumat HSJ
- Artikel HSJ
- Hits: 1639
UNIT TEKNOLOGI MAKLUMAT
Pengenalan
PENGENALAN
VISI
Penyedia penyelesaian ICT yang komprehensif bagi menyokong transformasi perkhidmatan penjagaan kesihatan.
![]() |
Membantu pengurusan HSJ merancang strategi yang boleh menyampaikan perkhidmatan kesihatan dengan cekap menggunakan teknologi maklumat terkini; |
![]() |
Menyedia prasarana teknologi maklumat yang selamat, tersedia dan diyakini oleh semua anggota HSJ; dan |
![]() |
Menjadi rujukan agensi lain dalam pengurusan tadbir urus ICT dalam perkhidmatan kesihatan. |
1. | Mengadakan khidmat bantuan dalam membangun dan mengurus sistem maklumat yang cekap dan berkualiti. |
2. | Memastikan pembangunan sistem, kualiti, keselamatan dan kesahihan maklumat mengikut piawaian yang telah ditetapkan. |
3. | Memastikan kesediaan (availability) infrastruktur ICT berada pada tahap tinggi. |
4. | Memastikan budaya ICT diterapkan ke dalam tadbir urus dan diamalkan oleh warga Hospital Seberang Jaya. |
Perkhidmatan
PERKHIDMATAN YANG DISEDIAKAN
![]() |
Menyelaras pelaksanaan program kerajaan elektronik (eG) seperti HRMIS, e-SPKB, e-Perolehan dan sebagainya. |
![]() |
Menyelaras implementasi projek aplikasi Kementerian Kesihatan Malaysia seperti Telekonsultansi, SMRP, MyCPD dan sebagainya. |
![]() |
Menyelaras, mentadbir dan menyelia penyelenggaraan Sistem Pengurusan Pesakit Dalam (SPPD) serta sistem-sistem lain yang berkaitan. |
![]() |
Mengendali 'backup/recovery' untuk sistem-sistem kritikal jabatan seperti SPPD, SMRP dan sebagainya. |
![]() |
Mengendali meja bantuan (helpdesk), khidmat bantuan teknikal serta operasi penyelenggaraan dan pembaikan peralatan ICT. |
![]() |
Mengkaji, merancang dan menganalisis keperluan peralatan ICT dan melaksana perolehan pelaratan dan perisian ICT |
![]() |
Mengurus dan menyelia pengagihan peralatan ICT dan pelupusan peralatan ICT. |
![]() |
Merancang, mengurus dan menyelia perolehan, pemasangan dan penyelenggaraan sistem dan rangkaian dalaman. |
![]() |
Membangun, mentadbir dan mengemaskini laman web jabatan. |
![]() |
Mengurus pinjaman peralatan ICT untuk mesyuarat, bengkel atau seminar. |
![]() |
Menyedia bahan-bahan taklimat / persembahan powerpoint atau multimedia untuk mesyuarat / taklimat khas / majlis rasmi jabatan. |
![]() |
Merancang dan menyedia latihan dalaman berkaitan ICT kepada kakitangan hospital. |
Piagam Pelanggan
![]() |
Memberi layanan dan perkhidmatan yang mesra serta responsif kepada kehendak pelanggan. |
![]() |
Memastikan semua perkhidmatan ICT di bawah tanggungjawab Kementerian Kesihatan Malaysia beroperasi dengan baik. |
![]() |
Memastikan semua permohonan e-mail diselesaikan dalam tempoh tiga (3) hari bekerja. |
![]() |
Memastikan semua urusan Operasi Khidmat Bantuan Teknikal dapat diselesaikan dalam tempoh empat belas (14) hari bekerja. |
![]() |
Memastikan tahap rangkaian dan perkhidmatan internet dapat beroperasi sekurang-kurangnya 85 % dalam masa setahun. |
![]() |
Memastikan tahap kesinambungan sistem dalaman terjamin sekurang-kurangnya 90 % dalam masa setahun. |
Bagi membolehkan Unit Teknologi Maklumat melaksanakan piagam pelanggan dengan cepat berkesan menjadi kewajipan pelanggan untuk : | |
![]() |
Memberikan maklumat yang lengkap kepada Unit Teknologi Maklumat semasa pendaftaran emel rasmi kerajaan dijalankan. |
![]() |
Melaporkan kerosakan peralatan komputer kepada Unit Teknologi Maklumat dalam masa tidak kurang daripada satu hari bekerja. |
![]() |
Mematuhi semua arahan dan peraturan yang terkandung di dalam buku dasar keselamatan ICT Kementerian Kesihatan Malaysia. |