Pengenalan

Unit Farmasi dan Bekalan merangkumi perkhidmatan Farmasi Ambulatori, Farmasi Pesakit Dalam dan Farmasi Logistik. Waktu operasi adalah mengikut waktu pejabat, tetapi Farmasi Ambulatori melanjutkan perkhidmatan kaunter kepada 24 jam untuk kes dari Jabatan Kecemasan dan Trauma.
Farmasi Ambulatori
Aktiviti yang dijalankan ialah:
1. Kaunter Farmasi Pesakit Luar, Susulan dan Klinik Pakar
2. Kaunseling Pesakit
3. Sub-stor untuk Farmasi Pesakit Luar
4. Perkhidmatan Sistem Pembekalan Ubat Bersepadu (SPUB)
5. Perkhidmatan Tambah Nilai (Value Added Services)
Farmasi Pesakit Dalam (Farmasi Bekalan Wad, Klinikal dan Pengeluaran)
Aktiviti yang dijalankan ialah:
1. Bekalan wad
2. Bedside Dispensing/ Kaunseling
3. Analisa TDM
4. Perkhidmatan klinikal kepada pesakit dalam wad
5. Mengikuti ward round bersama pakar
6. Pengeluaran dan Pra-pembungkusan Ubat
7. Sub-stor untuk Farmasi Pesakit Dalam
MTAC Diabetes
Aktiviti yang dijalankan ialah:
1. Perkhidmatan di Klinik Diabetes
2. Kaunseling Individu
3. Kaunseling Berkumpulan
Drug Information Service (DIS)
Perkhidmatan Maklumat Ubat
Farmasi Logistik
1. Pentadbiran Unit Farmasi dan Stor
2. Stor Ubat
3. Stor Pukal
4. Stor Bukan Ubat
5. Stor Gas Perubatan
6. Stor Bahan Mudah Terbakar
Objektif

OBJEKTIF UMUM
- Membantu seseorang individu untuk mencapai dan mengekalkan suatu taraf kesihatan bagi membolehkannya menjalankan kehidupan ekonomi dan sosial yang produktif.
- Ini boleh dicapai dengan menyediakan perkhidmatan bercorak penggalakan, pencegahan, rawatan dan pemulihan yang cekap, sesuai dan berkesan dengan memberi penekanan kepada golongan-golongan yang kurang bernasib baik.
OBJEKTIF KHUSUS (OBJEKTIF KUALITI)
- ≥ 25% PRESKRIPSI SUSULAN DIDISPEN MELALUI PERKHIDMATAN TAMBAH NILAH (VAS) BERBANDING DENGAN PRESKRIPSI SUSULAN YANG DITERIMA
Perkhidmatan
1) FARMASI AMBULATORI
- PERKHIDMATAN 24 JAM
- PERKHIDMATAN NILAI TAMBAH
-
- Bekalan susulan bagi preskripsi yang melebihi tempoh sebulan boleh dibekalkan melalui Perkhidmatan Nilai Tambah (VAS) mengikut garispanduan berkaitan. Terdapat beberapa pilihan perkhidmatan VAS yang boleh dipilih oleh pelanggan mengikut kesesuaian masing-masing. Perkhidmatan ini sebagai langkah untuk mengurangkan pelanggan tunggu di kaunter serta memudahkan pelanggan mendapatkan bekalan ubat.
- PERKHIDMATAN MTAC
-
- Pesakit yang memenuhi inclusion criteria yang ditetapkan dalam Protokol MTAC Diabetes akan ditawarkan untuk mengikuti program MTAC.
2) FARMASI PESAKIT DALAM
- PERKHIDMATAN UNIT OF DOSE
-
- Semua ubat-ubatan yang dibekalkan kepada pesakit dalam akan dilaksanakan melalui sistem unit of dose dan floor stock pada waktu pejabat. Preskripsi yang dihantar hendaklah ditandatangani oleh Pegawai Perubatan. Ubat-ubat yang dipreskrib mestilah yang tersenarai dalam senarai Formulari Hospital Sungai Bakap. Untuk ubat-ubatan kategori A, borang Permohonan Ubat-ubatan List A perlu diisi.
-
- Bagi pesakit yang dimasukkan ke dalam wad selepas waktu pejabat, ubat-ubatan yang digunakan adalah dari floor stock dan sekiranya ada permohonan kecemasan, ubat-ubatan akan dibekalkan anggota yang bertugas di kaunter farmasi.
3) FARMASI KLINIKAL
- Patient’s Own Medication (POM’s)
-
- Perkhidmatan POMs (Patient’s Own Medication) juga ditawarkan kepada pelanggan dalam wad supaya rawatan berterusan dan tiada pembaziran ubat.
4) FARMASI MAKLUMAT UBAT/ PENGURUSAN
- Perkhidmatan Maklumat Ubat disediakan bukan sahaja kepada anggota KKM (hospital, klinik), malah turut dibuka kepada orang awam. Sebarang pertanyaan yang diterima akan dijawab dengan kadar segera merujuk kepada bahan-bahan rujukan yang terdapat dalam senarai rujukan unit Farmasi dan Bekalan . Semua pertanyaan yang diterima akan direkodkan (manual atau sistem) untuk rujukan akan datang.
- Mengendalikan permohonan/ pelaporan berkaitan ubat-ubatan di fasiliti KKM
-
- Mengurus permohonan Ubat Kelulusan Khas (UKK)
- Pengurusan kesan Advers Berikutan Pelalian (AEFI)
- Pelaporan Adverse Drug Reactions (ADRs)
- Pelaporan Medication Error (ME)
5) FARMASI LOGISTIK
- Menguruskan Ubat, Bukan Ubat dan Gas Perubatan untuk keperluan pengguna dari segi
-
- Perolehan
- Penyimpanan
- Pembekalan
WAKTU PERKHIDMATAN
HARI |
MASA |
PERKHIDMATAN |
SETIAP HARI |
24 JAM |
FARMASI AMBULATORI |
ISNIN - JUMAAT |
8.00 AM – 5.00 PM |
FARMASI AMBULATORI, FARMASI PESAKIT DALAM (BEKALAN WAD/ GALENIKAL), FARMASI KLINIKAL FARMASI LOGISTIK FARMASI MAKLUMAT UBAT (DIS) |
SABTU, AHAD & CUTI UMUM |
8.00 AM – 1.00 PM |
FARMASI AMBULATORI FARMASI BEKALAN WAD |
