PIAGAM PELANGGAN JABATAN KESIHATAN NEGERI PULAU PINANG
|
TERAS PIAGAM
Piagam ini ditujukan khas kepada setiap pelanggan yang berurusan dengan Jabatan Kesihatan Negeri Pulau Pinang
KEMUDAHAN UNTUK PELANGGAN
- Setiap pelanggan boleh mendapat perkhidmatan yang sewajarnya daripada Kementerian ini tanpa mengira umur, jantina, keturunan,agama atau taraf social-ekonomi.
- Setiap pelanggan yang ditakrifkan sebagai dalam keadaan kecemasan akan diberi pekhidmatan dengan segera.
TARAF PERKHIDMATAN
- Setiap pelanggan akan dilayan dengan baik, mesra, bertimbangrasa, hormat, bersopan santun, jujur dan ikhlas.
- Setiap pelanggan akan diberi perkhidmatan sebaik mungkin secara professional.
- Setiap pelanggan akan disediakan dengan kemudahan dan persekitaran yang bersih dan sempurna.
MAKLUMAT PERKHIDMATAN
- Setiap pelanggan boleh mendapat penjelasan dan nasihat mengenai perkhidmatan yang diberikan kepadanya.
- Setiap pelanggan boleh mendapat laporan mengenai perkhidmatan yang diterimanya secepat mungkin setelah membuat permohonan mengikut peraturan yang ditetapkan.
PENDIDIKAN KESIHATAN
- Setiap pelanggan akan diberikan maklumat mengenai aspek-aspek penting dari segi rawatan kesihatan dan pencegahan penyakit.
KEWAJIPAN PELANGGAN
Untuk membolehkan Jabatan kesihatan Negeri melaksanakan Piagam ini dengan berkesan, pelanggan adalah berkewajipan untuk :
- Mematuhi semua undang-undang dan peraturan yang berkaitan.
- Menjaga kesihatan dirinya dan masyarakat dengan mengamalkan cara hidup sihat dan
- Menggunakan kemudahan-kemudahan yang disediakan secara bertanggungjawab.
|
Piagam Pelanggan Bahagian-Bahagian Jabatan Kesihatan Negeri Pulau Pinang