Pengenalan
UNIT KUALITI
PENGENALAN
Unit Kualiti Hospital Pulau Pinang ditubuhkan pada tahun 2002 yang mana pada mulanya bertujuan untuk menyelarasNational Indicator Approach(NIA) dan Laporan Insiden sahaja. Ia merupakan salah satu program di bawah Kementerian Kesihatan Malaysia yang mengukuh tahap penyampaian perkhidmatan kepada pesakit. Aktiviti ini telah digunapakai secara menyeluruh dengan pemantauan berterusan hingga kini.
Hari ini, Unit Kualiti berfungsi sepenuhnya dan bertanggungjawab atas mengendalikan Key Performance Indicator (KPI),National Indicator Approach(NIA), Laporan Insiden serta lebih dari 40 Aktiviti-Aktiviti Peningkatan Kualiti.
OBJEKTIF
- -Menyelaras perlaksanaan, memantau keberkesanan dan kejayaan aktiviti-aktiviti peningkatan kualiti anjuran Kementerian Kesihatan Malaysia dan Hospital Pulau Pinang.
- -Membentuk data asas untuk aktiviti peningkatan Kualiti di hospital dan meneliti kelebihan dan kekurangan aktiviti.
- -Mengenalpasti masalah dalam struktur kualiti serta sumber manusia dan mengujudkan langkah-langkah pembaikan untuk program kualiti hospital.
Perkhidmatan
PERKHIDMATAN UTAMA
• Menimbangkan dan melaksanakan cadangan (bersama Pengurusan Tertinggi HPP) dari Jabatan atau Unit bagi meningkatkan kualiti perkhidmatan dan pengurusan serta meneliti/ mengkaji dan mencadangkan penyelesaiannya.
• Memastikan perlaksanaan Manual Kualiti, Prosedur Kualiti dan Arahan Kerja Pensijilan MS ISO sentiasa dikemaskini dan tepat.
• Merancang dan menguruskan perlaksanaan pengurusan kualiti dari aspek piawaian, kawalan, audit dan penambahbaikan kualiti.
• Menjadi penghubung antara HPP dan Bahagian Perkembangan Kualiti KKM berkaitan dengan hal-hal pengurusan kualiti termasuk urusan penjaminan kualiti luaran.
• Melaksana, menyelaras dan memantau perlaksanaan pelan, program dan aktiviti kualiti HPP selaras dengan objektif yang telah ditetapkan oleh Jawatankuasa Kualiti HPP.
• Mengurus, merancang, menyelia / menyelaras, mengawal dan menilai prestasi kakitangan dan perjalanan Unit Kualiti.
• Urusetia kepada Jawatankuasa aktiviti peningkatan kualiti / program peringkat HPP
PERKHIDMATAN BARU
Berkolaborasi dengan Unit Teknologi Maklumat dalam pengurusan Laman ‘Incident Reporting Online’ Hospital Pulau Pinang.