Pengenalan
SEKSYEN PERHUBUNGAN AWAM
PENGENALAN
Seksyen Perhubungan Awam, Hospital Pulau Pinang terletak di Tingkat 3, Bangunan ACC, Hospital Pulau Pinang. Bahagian Khidmat Pelanggan merupakan satu bahagian di bawah penyeliaan Seksyen Perhubungan Awam dan terletak di aras bawah, Blok B. Seksyen Perhubungan Awam merupakan sebuah seksyen yang bertindak sebagai jurucakap bagi Hospital Pulau Pinang dalam menyampaikan maklumat berhubung dengan fakta dan situasi yang berkaitan dengan Hospital Pulau Pinang dengan arahan dan persetujuan Pengarah Hospital Pulau Pinang.
Seksyen ini juga bertanggungjawab dalam menguruskan perhubungan awam dengan media dan merancang strategi media dalam penyebaran maklumat secara berkesan. Seksyen ini juga berperanan sebagai penasihat dalam bidang perhubungan awam, perhubungan media bagi merancang dan menasihati pihak pengurusan tertinggi tentang strategi perhubungan awam di Hospital Pulau Pinang. Selain itu, Seksyen Perhubungan Awam bertindak sebagai penyelaras Aduan Awam/ Pelanggan.
Seksyen Perhubungan Awam diketuai seorang Pegawai Perhubungan Awam Gred S41 dan dibantu oleh seorang Penolong Pegawai Perhubungan Awam S32. Seksyen ini mempunyai dua orang Penolong Pegawai Perhubungan Awam S27 dan dibantu oleh dua orang Pegawai Khidmat Pelanggan N17. Bahagian Khidmat Pelanggan diselia oleh seorang Penolong Pegawai Perhubungan Awam Gred S32 dan dibantu oleh seorang Pegawai Khidmat Pelanggan yang dilantik.
Seksyen Perhubungan Awam bertanggungjawab menyelia operasi tiga buah Kaunter Khidmat Pelanggan iaitu Kaunter Pejabat Pengarah di Bangunan ACC dan Kaunter Khidmat Pelanggan Blok B dan Kaunter Foyer Utama Hospital Pulau Pinang. Kaunter Pejabat Pengarah dikendalikan oleh seorang Pembantu Tadbir N17, Kaunter Khidmat Pelanggan Blok B dikendalikan oleh seorang Pegawai Khidmat Pelanggan N17 dan Kaunter Foyer Utama Hospital Pulau Pinang dikendalikan oleh seorang Pegawai Khidmat Pelanggan N17, tiga orang Pembantu Perawatan Kesihatan U12 dan U3.